Zajęcia skierowane są do dzieci z trudnościami w czynnościach samoobsługowych, z trudnościami z mową lub z trudnościami w radzeniu sobie z emocjami.
Jest to nauka nawiązywania i podtrzymywania satysfakcjonujących relacji rówieśniczych oraz relacji z osobami dorosłymi.
- rozwijanie umiejętności z zakresu teorii umysłu (odczytywanie intencji, stanów emocjonalnych innych osób)
- wygaszanie niewłaściwych zachowań i wprowadzanie zachowań zastępczych, społecznie akceptowanych
nauka adekwatnego reagowania na różne sytuacje społeczne
nauka współpracy oraz zdrowej rywalizacji
ćwiczenie rozpoznawania towarzyszących nam w różnych sytuacjach emocji, skalowanie ich oraz sposoby radzenia sobie z nimi
Integracja sensoryczna jest niezbędna do prawidłowego interpretowania rzeczywistość i odpowiedniego reagowania. Integracja sensoryczna bezpośrednio oddziałowuje na trzy układy sensoryczne leżące u podstaw całego rozwoju dziecka:
układ dotykowy,
układ przedsionkowy,
układ proprioceptywny.
Skierowana jest do dzieci z całościowym jak i częściowym zaburzeniem któregoś z układów, czyli dla dzieci, które mają problem z ubieraniem się, koncentracją uwagi, dotykaniem kleistych substancji, niekontrolowanymi napadami płaczu, krzyku, brakiem akceptacji słowa 'nie’, zaburzeniami snu oraz chorobę lokomocyjną.
Terapia wad postawy dotyczy wszystkich dzieci o prawidłowym funkcjonowaniu OUN, ale obniżonym podstawowym napięciu posturalnym z asymetrią i wadami kończyn dolnych. Terapia obejmuje techniki fizjoterapeutyczne takie jak:
- stretching
pozycjonowanie ciała w przestrzeni
ćw. antygrawitacyjne
- ćw. elongacyjne
terapia z gumami Theraband
autokorekcję
Wskazania do terapii:
- koślawe stopy i kolana
- skolioza
wady postawy tj. plecy okrągłe, wklęsłe itp.
klatka kurza i szewska
Grupowe zajęcia kondycyjno– wydolnościowe przeznaczone są dla dzieci od piątego roku życia, w szczególności dla dzieci, które wykazują dużą męczliwość w trakcie aktywności fizycznych. Zajęcia łączą w sobie ćwiczenia ogólnorozwojowe i koordynacyjne, mające na celu podnoszenie sprawności fizycznej, wydolności i wytrzymałości organizmu, poprawy zwinności i elegancji ruchu. Dodatkowo zajęcia obejmują ćwiczenia wzmacniające mięsnie głębokie odpowiedzialne za prawidłową stabilizację ciała i postawę. Dzieci ćwiczą również zręczność, orientację przestrzenną i szybkość. Zajęcia pozytywnie wpływają na wzrost umiejętności i rozwój, kształtując osobowość, odpowiedzialność oraz umiejętność współdziałania w grupie.
Zajęcia kreatywne, polegają na wyrażaniu emocji poprzez malarstwo, taniec i muzykę.
Celem zajęć jest diagnoza potrzeb emocjonalnych, poznawczo-rozwojowych i możliwości manualnych, ale również relaksacja, odreagowanie wewnętrznych napięć, rozwój zdolności percepcyjno- poznawczych i emocjonalno-społecznych, rozwój motoryki małej.
Zajęcia szczególnie zalecane są dla dzieci:
nieśmiałych
nadpobudliwych
mających trudności w wyrażaniu emocji
mających trudność z komunikacją werbalną
mających trudności w nauce i kontaktach rówieśniczych
po przebyciu traumatycznych doświadczeń
przed i po leczeniu szpitalnym