Integracja sensoryczna skupia się na działaniu podstawowych zmysłów człowieka, które są ściśle ze sobą powiązane. Jest niezbędna do prawidłowego interpretowania rzeczywistość i odpowiedniego reagowania. Integracja sensoryczna bezpośrednio oddziałowuje na trzy układy sensoryczne leżące u podstaw całego rozwoju dziecka:
układ dotykowy
układ przedsionkowy
układ proprioceptywny
Skierowana jest do dzieci z całościowym jak i częściowym zaburzeniem któregoś z układów.
Obejmuje strukturyzowany wywiad psychologiczny z rodzicem, obserwację dziecka oraz badanie stadaryzowanymi testami psychologicznymi (w miarę potrzeb). Służy ocenie poziomu funkcjonowania psychofizycznego dziecka, sprawdzeniu czy dziecko rozwija się zgodnie z normami rozwojowymi. Dzięki niej możliwe jest zdefiniowanie problemów/trudności do pracy terapeutycznej.
ASRS Kwestionariusz do diagnozy Zaburzeń ze spektrum autyzmu
Conners służący do diagnozy ADHD
Stanfodzka Skala Inteligencji Bineta
Diagnostyka metodą Prechtla
Nieinwazyjne prognozowanie rozwoju psychoruchowego dziecka na podstawie oceny jego ruchu spontanicznego. Ocena dziecka dokonywana jest poprzez analizę materiału wideo. Przeznaczona jest dla dzieci przedwcześnie urodzonych oraz urodzonych w terminie. Dzieci mogą być oceniane od urodzenia do osiągnięcia 5 miesiąca, a w przypadku wcześniaków do 5 miesiąca wieku skorygowanego.
W celu wykonania pełnej diagnostyki dzieci oceniane są kolejno:
1-2 tydzień po urodzeniu
4-5 tydzień po urodzeniu
8 tydzień po urodzeniu
12 tydzień po urodzeniu
16 tydzień po urodzeniu
Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa jest metodą diagnostyczną opierającą się na obserwacji, analizie i interpretacji zachowania dziecka. Metodę tę stosuje się do oceny rozwoju dziecka w wieku od pierwszego miesiąca życia do sześciu lat, a w przypadku dzieci z deficytami – w określonych warunkach także później.