Integracja sensoryczna skupia się na działaniu podstawowych zmysłów człowieka, które są ściśle ze sobą powiązane. Jest niezbędna do prawidłowego interpretowania rzeczywistość i odpowiedniego reagowania. Integracja sensoryczna bezpośrednio oddziałowuje na trzy układy sensoryczne leżące u podstaw całego rozwoju dziecka:
układ dotykowy
układ przedsionkowy
układ proprioceptywny
Skierowana jest do dzieci z całościowym jak i częściowym zaburzeniem któregoś z układów.
Metoda Delacato jest sposobem terapii opierającym się na diagnozie nieprawidłowo funkcjonujących kanałów sensorycznych dziecka. Zaburzenia powodowane są:
nadwrażliwością
zbyt małą wrażliwością
białym szumem zmysłów dziecka
Terapia Delacato opiera się na sporządzeniu programu, instruktarzu dla rodziców służącemu przetrwaniu ich dziecka w świecie dla niego niezrozumiałym.
Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na badaniu audiometrii tonalnej oraz testach mowy utrudnionej w tym teście dychotycznym – istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych.
Przed pierwszą wizytą pacjent otrzymuje formularz, który należy przynieść w dniu badania. Badanie diagnostyczne trwa 2 godziny. Po nim pacjent otrzymuje płytę CD (lub dostęp do pliku online) z nagraniem – ćwiczeniami słuchowymi, które trzeba wykonywać samodzielnie w domu sześć dni w tygodniu przez 10 do 15-20 minut przez słuchawki.
Postępy terapii kontrolowane są co 6 do 8-10 tygodni (zależnie od wieku). Wizyta kontrolna trwa godzinę. Za każdym razem dziecko otrzymuje nowe, specjalnie dla niego przygotowane nagranie z programem terapeutycznym.
Program stymulacji trwa około 8-12 miesięcy.
Stymulacja słuchowa wg dr Kjelda Johansena poprawia nie tylko przetwarzanie bodźców słuchowych, ale również:
Zdolność utrzymywania uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych,
Czytanie,
Rozumienie mowy,
Artykulację,
Komunikację,
Samoocenę,
Harmonizuje napięcie mięśniowe co wpływa na postawę ciała,
Utrzymanie równowagi,
Koordynację ruchów,
Motorykę.
Twórcą treningu jest dr Kjeld Johansen – duński nauczyciel i psycholog, dyrektor Bałtyckiego Laboratorium Badań Nad Dysleksją (www.dyslexia-lab.dk). Wykładowca na Uniwersytecie Pedagogicznym w Kopenchadze. W swojej pracy Johansen oparł się na doświadczeniach dr Christiana A. Volfa.
Zaletą metody Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena jest:
• jej dostępność dla osób mieszkających daleko od dużych ośrodków, gdyż ma miejsce w domu dziecka,
• to, że odbywa się w przyjaznym, bezpiecznym, domowym otoczeniu, co jest istotne dla wielu dzieci np. z autyzmem
• w trakcje stymulacji Johansena IAS nie ma konieczności rezygnowania z innych form terapii, jakimi objęte jest dziecko w tym samym czasie.
Opis terapii pochodzi ze strony: http://johansen-ias.pl/
Działania terapeutyczne podejowanie w oparciu o aktualnie wystepujące trudności, zmierzające do nabycia nowych umiejętności/zmiany zachowania w celu poprawy funkcjonowania dziecka. Terapia prowadzona jest w ścisłej współpracy z rodzicami dziecka, niekiedy również z nauczycielami dziecka.
Każdą terapię poprzedza strukturyzowany wywiad psychologiczny przeprowadzony w obecności rodzica, bądź też obojga rodziców oraz wnikliwa obserwacja dziecka.
Przed rozpoczęciem terapii niezbędne może być również przeprowadzenie diagnostyki za pomocą wystandaryzowanych testów psychologicznych.
Terapia widzenia polega na ćwiczeniu wzroku, tj. pobudzeniu do patrzenia, stymulowaniu widzenia, rozwijaniu umiejętności posługiwania się wzrokiem, a tym samym – zwiększaniu skuteczności wykorzystania widzeniaw codziennym funkcjonowaniu osoby z zaburzeniami widzenia obuocznego. Terapia widzenia skierowana do dzieci z problemami widzenia wynikającymi z uszkodzenia OUN, aparatu oka oraz neurosensorycznych warunków, które zaburzają funkcję prawidłowego widzenia.
Elektrostymulacja w logopedii
Proponujemy Państwu nową terapię, która przyspiesza i wspomaga terapię logopedyczną.
Zabiegi elektrostymulacji przeprowadzane są przy użyciu aparatu ECOstim 54.
Najlepsze efekty uzyskuje się przy stosowaniu elektrostymulacji przez co najmniej 3 miesiące z przerwą dwutygodniową przy największej możliwej częstotliwości zabiegów.
Indywidualny plan terapii dostosuje i ustali terapeuta na pierwszej wizycie.
Wskazania do elektrostymulacji:
- Obniżone napięcie mięśniowe
- Rozszczep podniebienia i wargi górnej
- Problemy z połykaniem, dysfagia
- Bruksizm
- Połykanie infantylne
- Dyslalie (seplenienie, rotacyzm, sygmatyzm itd.)
- Brak pionizacji języka
- Porażenie nerwu twarzowego
- Udar
- Po operacji resekcji języka
- Zespoły genetyczne
- Spektrum autyzmu
Czym jest elektrostymulacja?
Polega na stymulacji reakcji mięśnia. W przypadku dobrowolnej aktywności, mózg wysyła do mięśni napięcie, a następnie komenda ta jest przekazywana do włókien nerwowych w formie sygnału elektrycznego. Kolejno sygnał jest wysyłany do włókien mięśniowych, które się kurczą. Zadaniem stymulatora jest przesłanie impulsu elektrycznego do włókien nerwowych, które wywołują podstawową reakcję mechaniczną – skurcz. Elektrostymulacja jest doskonałym wsparciem terapii logopedycznej. Uzupełnia ćwiczenia i przyspiesza efekty programu terapeutycznego.
Wykorzystuje właściwość, że mózg ludzki w ramach swojej aktywności wytwarza różne zakresy fal elektromagnetycznych, charakterystycznych dla różnych rodzajów tej aktywności. Urządzenie do neurofeedbacku to wzmacniacz fal EEG (tzw. głowica) z odpowiednim oprogramowaniem. Elektrody podłączane w różnych miejscach na skórze czaszki i uszach zbierają dane o występowaniu poszczególnych pasm fal, oprogramowanie zamienia te informacje w zrozumiały dla pacjenta obraz. Pacjent ma tak sterować aktywnością swojego mózgu, aby np. widziany na ekranie samochód wyścigowy przyśpieszył. Neurofeedback jest stosowany w terapii dzieci z całościowymi problemami rozwojowymi takimi jak:
ADHD, ADD, Autyzm, Zespół Aspergera
lęki, problem z moczeniem nocnym, u dzieci z zaburzeniami procesu uczenia się, po urazach czaszki
wspomaga leczenie padaczki
Osobom zdrowym zalecany jest dla poprawy koncentracji, pamięci, w leczeniu nerwicy natręctw, redukcji stresu i poprawy kreatywności, stosowany również dla zabawy i gry.
Terapia ręki jest indywidualnie dostosowaną terapią, w której terapeuta skupia się na usprawnianiu tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, dostarczaniu wrażeń dotykowych, poznawaniu różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywaniu umiejętności ich rozróżniania. Terapia ręki przede wszystkim służy do osiągnięcia samodzielności w podstawowych funkcjach życia codziennego. Skierowana jest do wszystkich dzieci, których czynności dłoni są zaburzone, choć w najmniejszym stopniu.
Zajęcia kreatywne, których celem jest diagnoza potrzeb emocjonalnych, poznawczo-rozwojowych i możliwości manualnych.
A także:
relaksacja, odreagowanie wewnętrznych napięć
wzrost zdolności percepcyjno- poznawczych oraz emocjonalno-społecznych
Rozwijanie poczucia własnej wartości
Rozwijanie motoryki małej
Zwiększenie czasu koncentracji uwagi
Zaspokojenie potrzeb samorealizacji, akceptacji, samoakceptacji, działania, przynależności
Zajęcia wspomagają funkcjonowanie i prawidłowy rozwój dziecka przy pomocy sztuk plastycznych. Techniki dobierane według wieku i potrzeb dziecka.
Terapia Zajęciowa szczególnie zalecana jest dla:
Dzieci nieśmiałych
Nadpobudliwych
Mających trudności w wyrażaniu emocji
Mających trudności z komunikacją werbalną
Dzieci z niepełnosprawnością ruchową i/lub intelektualną
Mających trudności w szkole i w relacjach z rówieśnikami
Po przebyciu traumatycznych doświadczeń
Przed i po leczeniu szpitalnym
Mających zaburzenia w obszarze psychicznym
Dogoterapia jest to sprawdzona metoda leczenia i rehabilitacji w jednym. Doskonale służy dzieciom z dysfunkcjami narządów ruchu lub zaburzeniami emocjonalnymi. Kontakt z psem rozwija sferę umysłową, wpływa na koncentrację uwagi, rozwój mowy i funkcji poznawczych, pobudza zmysły wzroku, słuchu i dotyku. Dogoterapia niesie wiele radości, przełamuje bariery i uczy.